Serc

Opel Manta

Opel Manta

De Manta A werd in september 1970 geïntroduceerd en was technisch min of meer te beschouwen als het coupémodel van de Opel Ascona uit dezelfde tijd. De Manta was aanvankelijk leverbaar als 1600, 1600S en 1900S. De 1600 was voorzien van één carburateur, die de motor hielp aan een vermogen van 68 pk bij 5200 tpm. Hiermee was een topsnelheid mogelijk van 150 km/u. De motor in de 1600S had een twee traps carburateur met een vermogen van 80 pk. De topper van dat moment, de 1900S, had een vermogen van 90 pk bij 5100 toeren per minuut, wat hem een topsnelheid gaf van 170 kilometer per uur.

In 1975 kwam de Manta B, de opvolger van de Manta A, op de markt. Deze opvolger was geheel anders dan zijn voorganger, zowel uiterlijk als innerlijk. De Manta B valt vooral op vanwege zijn nogal hoekige uiterlijk, wat niet bij iedereen direct in de smaak viel. Daarnaast zijn de grote luchtsleuven op de voorkant nadrukkelijk aanwezig. Als vervanging voor de rechthoekige koplampen konden onder andere bij de Duitse huis-tuner Irmscher lampunits met dubbele ronde schijnwerpers aangeschaft worden.