Serc
Momenteel ben je hier:Serc/Auto/Audi/Nieuws over Audi

Nieuws over Audi

Het laatste nieuws van en over Audi

Hieronder vindt u steeds de laatste nieuwsberichten van Audi bovenaan de pagina. Voor ouder nieuws kunt u naar beneden scrollen

Audi A3 Sportback E-Tron

De toevoeging Sportback had achterwege kunnen blijven, Audi voorziet namelijk niet in een ander hybride A3-model. Hetgeen logisch is, in het gebied rondom de volledig onafhankelijke achteras zijn de energietanks gepositioneerd.

Recht onder de bagageruimte ligt een 50 liter benzinevat, vlak daarvoor de 8,8 kWh lithium-ion batterij. Deze vloeistofgekoelde accu, daardoor minder gevoelig voor temperatuurinvloeden van buitenaf (extreme kou is slecht voor de capaciteit van een accu), weegt inclusief randapparatuur 125 kilo. Tel daar het gewicht van ondermeer de elektromotor (102 pk) bij op en het totaal komt op 1540 kg, wat zo’n 300 kg meer is dan een conventionele A3 1.4 TSI Sportback weegt. Een forse toename dus. Overigens heeft het plaatsen van de accu en het deels verplaatsen van de brandstoftank de bagageruimte gereduceerd tot 280 liter, da’s een afname van 100 liter.

De accu, die nogal wat ruimte vraagt, heeft Audi dus doen besluiten om voor de e-tron aandrijflijn de ruimere Sportback-carrosserie te nemen. Het andere negatieve punt van zo’n gecombineerde aandrijflijn, de stevige gewichtstoename, is lastiger te maskeren. Door het onderstel van de e-tron flink harder te maken, voelt de boel niet echt zwaarlijvig aan, maar dit gaat wel flink ten koste van de comfortbeleving. Daarentegen kun je de e-tron fluisterstil rijden, als je althans de accu goed oplaadt.

Achter de Audi-ringen in de grill zit de stekkeringang. Hang je de e-tron aan een regulier netwerk, dan duurt het laden een kleine vier uur, een gelijkstroom laadpaal verkort dit tot zo’n 2,5 uur. Met een goed gevulde accu kun je zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Er zijn allerlei instellingen mogelijk. Je kunt de 150 pk 1.4 TFSI-motor laten samenwerken met de 102 pk elektromotor, bij een voldoende gevulde accu heb je dan in totaal 204 pk tot je beschikking. Dat is veel, waarmee je in 7,6 seconden naar 100 km/h kunt knallen, tot uiteindelijk 222 km/h.

Je kunt dus ook volledig elektrisch rijden, of ervoor kiezen dat de benzinemotor de accu apart bijlaadt, zodat je puur op de elektromotor door een stad kunt rijden, als je daar rijdend op de 1.4 TFSI-motor bent aangekomen. En het mooie is: waar je ook voor kiest, alles werkt voortreffelijk met elkaar samen. Overgangen tussen de ene aandrijfbron en de andere zijn niet voelbaar. Alles krijgt een keurige begeleiding van de zestraps automaat, die een naadloze coproductie levert met de elektro- en de verbrandingsmotor.

En dan is de boel op papier ultrazuinig. Het officiële fabrieksverbruik bedraagt 1 op 67. Maar natuurlijk is dat volledig afhankelijk van je gebruik. Rijd je de e-tron altijd alleen op de elektromotor, dan scoor je 1 op ontelbaar. Laat je het laden voor wat het is, reken dan zo op 1 op 15. Dat het fiscale bijtellingtarief is vastgesteld op het verbruik en dus op de uitstoot van 35 gram C02 per kilometer, maakt deze A3 e-tron evenwel behoorlijk interessant voor zzp’ers en zakelijke rijders. Hoewel 7 procent over €39.700 (voor een Audi A3...) nog altijd een heel bedrag is.

To top